Miasto Dębno. Namiastka współczesnej komunikacji publicznej w Polsce na przykładzie kilkunastotysięcznego miasteczka.


Krajobraz jesienno-zimowy odcinka toru z Dębna do Kostrzyna nad Odrą na niepełnej, poniszczonej i zabetonowanej, zwłaszcza w Myśliborzu i jego okolicy, linii kolejowej Stargard - Kostrzyn nad Odrą, 2018 r. (zdj. Tomasz R.)




Nadodrzańskie Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego, Zakład Urządzeń Okrętowych "BOMET", Zakłady Obuwia "Carina", Wytwórnia Urządzeń Komunalnych "PRESKO", Zakład Wyrobów Wikliniarskich, Państwowy Ośrodek Maszyn, Zakłady Przemysłu Drzewnego, Spółdzielnia Pracy Przemysłu Włókienniczego... od 1975 r. miasto Dębno zostało włączone do województwa gorzowskiego. Systematyczny rozwój przemysłu, wzrost ludności, budowa nowych osiedli mieszkaniowych dla pracującej ludności, dużo terenów leśnych i bardzo dużo rolniczych, państwowe PGR-y w otaczających miasto mniejszych miejscowościach, całodzienna autobusowa komunikacja autobusowa PKS do Gorzowa, Myśliborza i Kostrzyna różnymi trasami, pociągi osobowe i towarowe jeżdżące między Stargardem (wówczas Stargardem Szczecińskim), Dębnem a Kostrzynem i Myśliborzem, z Myśliborza do Pyrzyc, Barlinka, Choszczna i Gorzowa. Kalendarz Kwietny, Maraton Dębno, piesze szlaki turystyczne, Jezioro Lipowo z plażą w obrębie miasta, urocza Dolina rzeki Myśli, zabytkowe kamienice i obiekty fabrykanckiej świetności... od 1990 r. potęga przemysłowa i komunikacyjna miasta nad rzeką Kosą zaczęła stopniowo chylić się ku upadkowi i rozpędzona demografia mocno hamować... Flagowy zakład miasta z przepięknym logo magicznego liścia na nakrętkach słoików, mający w swojej ofercie bardzo bogatą ofertę wyrobów przemysłu owocowo-warzywnego, które dzisiaj w roku 2022 i w przyszłości sprzedawałyby się na pniu, zostaje niewłaściwie zarządzany i pozbawiony majątku, co przyczynia się do zaprzestania działalności, powodując efekt negatywnego domina dla licznych terenów rolniczych wokół Dębna. Komunikacja autobusowa przestaje pełnić misję publiczną, bo nie jeździ już przez i do wiosek, a z czasem również zanika częstotliwość kursów między miastami w efekcie końcowym prowadząc do jej całkowitego zaniku. W wyniku reformy administracyjnej w 1999 roku Dębno przestaje należeć do województwa gorzowskiego i zostaje włączone do województwa zachodniopomorskiego. Rządy powiatu myśliborskiego doprowadzają komunikację publiczną do upadku. W 1999 r. zostają zlikwidowane połączenia kolejowe z Kostrzyna nad Odrą przez Dębno i Myślibórz do Stargardu, 3 kwietnia 2000 r. z Myśliborza odjeżdża ostatni pociąg pasażerski do Stargardu, zostawiając mieszkańców w tragicznej sytuacji ekonomicznej.  Brak perspektyw dalszego rozwoju, brak nawet stabilności życiowej dla tutejszej ludności zaczyna powodować migrację ludności w inne części kraju i świata. Dębno w 1996 r. zamieszkiwało ponad 14, 5 tys. ludzi a w 2022 r. jest problem, żeby zebrać choć 12 tys. mieszkańców. Minusowy przyrost ludności, spowodowany brakiem dobrej komunikacji publicznej do pracy, nawet do pobliskiego, zdecydowanie bardziej uprzemysłowionego Kostrzyna nad Odrą, jak i zarówno do stolicy regionu,  stopniowo wykrusza siłę życia miasta Dębna. Tylko pozytywny płomień serc i myśli mieszkańców Gminy Dębno dojeżdżających, bardzo często prywatnymi środkami transportu, do pracy w polskim Kostrzynie nad Odrą, w Niemczech, Anglii, Norwegii oraz pracowniczymi busami do podszczecińskich magazynów próbuje wskrzeszać we władzach dobrego ducha pozytywnych pomysłów, żeby wreszcie przełamać złą passę błędnych decyzji i starać się zacząć na nowo odbudowywać, choćby w minimalnym stopniu, komunikacyjne publiczne nitki transportu pasażerskiego łączące miasto z najbliższymi ośrodkami posiadającymi znacznie większy zasób łatwiej dostępnych, lepszych i bardziej różnorodnych miejsc pracy. 


Lekki powiew zachodu, a przed wszystkim jedyne codzienne, regularne połączenie z Berlinem i Gorzowem zapewniają autobusy firmy FlixBus:

Rozkład jazdy w roku 2022:

Dębno Baczewskiego 07.50 - 08.10 Kostrzyn nad Odrą Dworcowa 22 i 17, 9.55 Berlin Lotnisko, 10.20 Berlin Sudkreuz, 10.40 Berlin ZOB

Dębno Baczewskiego 20.19 - 20.55 Gorzów Dworzec Autobusowy

Gorzów Dworzec Autobusowy 7.10 - 7.47 Dębno Baczewskiego

Berlin ZOB 17.25, 17.45 Berlin Sudkreuz, 18.10 Berlin Lotnisko - 19.56 Kostrzyn nad Odrą Dworcowa 22 i 17 - 20.16 Dębno Baczewskiego


Pozytywną krajową zmianą wprowadzoną w 2021 r. są kursy autobusów z Dębna, przez Oborzany i Wysoką, do stacji PKP w Boleszkowicach. Przejazd autobusów pasażerskich jest finansowany przez samorząd Gminy Dębno i Gminy Boleszkowice z dopłatą z Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Połączenia autobusowe stanowiące łącznik, dla mieszkańców Dębna, z pociągami osobowymi Polregio na linii kolejowej E59 są realizowane codziennie oprócz sobót.

Rozkład jazdy w 2022 r.:

Dębno Baczewskiego 6.10, Dębno Daszyńskiego 6.13 - 6.33 Boleszkowice Stacja PKP
Boleszkowice 6.41 - Regio - 8.04 Szczecin Główny
lub
Boleszkowice 6.43 - Regio Parnica - 6.59 Kostrzyn nad Odrą (Zielona Góra Gł. 8.36)

Dębno 15.38, Dębno Daszyńskiego 15.41 - 16.01 Boleszkowice Stacja PKP
Boleszkowice 16.10 - Regio Pliszka - 17.27 Szczecin Główny
lub
Boleszkowice 16.16 - Regio - 16.32 Kostrzyn nad Odrą (Zielona Góra Gł. 18.08)

Kostrzyn nad Odrą 6.27 (Rzepin 5.57) - Regio - 6.40 Boleszkowice
lub
Szczecin Główny 5.26 - Regio Parnica - 6.42 Boleszkowice
Boleszkowice Stacja PKP 7.13 - 7.32 Dębno Daszyńskiego, 7.35 Dębno Baczewskiego

Kostrzyn nad Odrą 15.56 (Zielona Góra Gł. 14.28) - Regio Pliszka - 16.09 Boleszkowice
lub
Szczecin Główny 15.05 - Regio - 16.15 Boleszkowice
Boleszkowice Stacja PKP 16.25 - 16.44 Dębno Daszyńskiego, 16.47 Dębno Baczewskiego



Mieszkańcy Gminy Dębno na pewno bardzo pilnie potrzebują i zasługują na całodzienne minimum przyzwoitej komunikacji publicznej do pobliskiego Kostrzyna nad Odrą (odległość 20 km). Powstające i rozwijające się w ostatnich latach nowe inwestycje wydobywcze PGNiG w Kopalni Dębno zaspokajają w coraz większym stopniu krajowe zapotrzebowanie na ropę i gaz a samorząd Dębna czerpie z tego niemałe korzyści finansowe, dlatego tym bardziej niezrozumiała jest niedbałość o dobry transport publiczny, który otworzyłby mieszkańcom nowe drogi dla rozwoju osobistego, zapewnił młodzieży dojazd do szkół, studentom na studia, osobom w wieku produkcyjnym do pracy odpowiadającej ich kompetencjom, seniorom do lekarzy specjalistów. Najbardziej racjonalnym rozwiązaniem tego poważnego problemu dla Dębnian i mieszkańców okolicznych wiosek byłoby zapewnienie wygodnej, całodziennej komunikacji publicznej do pobliskiego Kostrzyna nad Odrą, który jest małym okienkiem na świat, bo stąd odjeżdżają pospieszne pociągi dalekobieżne na Dolny i Górny Śląsk, do Małopolski, nad Morze Bałtyckie. Z Kostrzyna nad Odrą można o różnych porach dnia sprawnie dojechać do Berlina. Można dojechać koleją do Gorzowa, Zielonej Góry i najbardziej rozwiniętych naukowo i gospodarczo ośrodków miejskich na zachodzie Polski jakimi są Aglomeracje miast Poznań i Wrocław.

Rządowy Program "Kolej Plus" dla linii Kostrzyn - Dębno - Stargard przez Dębno, Myślibórz, Lipiany i Pyrzyce utknął w miejscu. Za bałwochwalczymi deklaracjami i pustosłownymi planami nic nie poszło w kierunku rzeczywistej dbałości o dobro mieszkańców. Rząd wstępnie ocenił, że na odbudowę tej linii potrzeba 2,5 mld złotych, obiecywał 2 mld zł i oczekiwał 400 mln zł od samorządu województwa zachodniopomorskiego. Zachodniopomorski samorząd nie wyraził chęci wydawania pieniędzy na budowę infrastruktury kolejowej należącej do państwowych Polskich Linii Kolejowych, które  pobierają opłaty za jej użytkowanie, a z kolei Rząd RP razem z PLK również nie wyraził chęci wzięcia pełnej finansowej odpowiedzialności za to szlachetne przedwsięwzięcie idei odbudowy kolei, w razie np. pojawienia się dodatkowych kosztów z racji pędzącej inflacji, czego tak naprawdę najbardziej boi się samorząd Pomorza Zachodniego. Efekt jest taki, że niestety dalej mamy białą mapę z brakiem linii kolejowych służących obywatelom Polski w powiecie myśliborskim niechlubnie słynącym w Europie z decyzyjnie zaasfaltowanej infrastruktury kolejowej.

Czy miasto Dębno powinno zacząć działać w tej szalenie ważnej dla tutejszej ludności kwestii samodzielnie, nie oglądając się na powiat Myślibórz, jak i zarówno zarządy województw zachodniopomorskiego i lubuskiego ? Wygląda na to, że tak. A na pewno upomnieć się o należne, zasłużone wsparcie finansowe od spółki państwowej PGNiG i samorządów województw zachodniopomorskiego i lubuskiego, zysków jakie czerpią z zasobów ropy naftowej na terenie Gminy Dębno oraz zadośćuczynienie za niedogodności dla mieszkańców mniejszych miejscowości położonych blisko szybów wiertniczych, którzy w zamian nie mają zapewnionego nawet całodziennego transportu publicznego.

Państwowe Polskie Linie Kolejowe aktualnie przywracają parametry toru, z Kostrzyna nad Odrą przez Dębno w kierunku bazy przerzutu ropy do kolejowych cystern w Barnówku, do stanu jako takiej używalności, żeby ciężkie pociągi towarowe mogły jeździć,  zamiast dotychczasowych 20 km/h (stan infrastruktury mocno zaniedbanej, bo prędkość szlakowa wynosi dla tej linii 60 km/h), z prędkością 40 km/h. Bardzo możliwe, że nowoczesny lekki szynobus byłby w stanie jeździć z prędkością 60 - 70 km/h i taka możliwość dla władz Dębna staje się otwarta.  Z punktu widzenia technicznego i organizacyjnego kursy wahadłowe szynobusów na odcinku Więcław Park Ekonomiczny - Dębno - Cychry - Krześnica - Młyniska - Dąbroszyn Górny - Kostrzyn Wschód Strefa Gospodarcza - Kostrzyn nad Odrą są możliwe. Odpowiednie chęci i wsparcie finansowe płynące z ciężko wypracowanych pieniędzy podatników Gminy Dębno mogą rozpocząć nowy, dojrzalszy, lepiej przemyślany etap funkcjonowania  życia miasta, sąsiednich miejscowości i regionu. Szynobusy jeżdżące wahadłowo zapewniłyby bardzo dobrą komunikację publiczną między Dębnem a Kostrzynem. 


Przykładowy wzór minimalistyczny sensownego rozkładu jazdy zapewniający dojazd i powrót dla wszystkich grup społecznych (dzięki takiemu rozwiązaniu również zostałyby uruchomione przepływy nowego kapitału ekonomicznego z Kostrzyna do Dębna, wzajemnie podnosząc atrakcyjność lokalizacji na pograniczu województw zachodniopomorskiego i lubuskiego):

Dębno 4.55 - 5.24 Kostrzyn, Kostrzyn 6.45 - 7.14 Dębno    1)
Dębno 7.25 - 7.54 Kostrzyn , Kostrzyn 11.15 - 11.44 Dębno    2) 
Dębno 13.05 - 13.34 Kostrzyn, Kostrzyn 15.25 - 15.54 Dębno    3)
Dębno 16.15 - 16.44 Kostrzyn, Kostrzyn 19.05 - 19.34 Dębno    4)
Dębno 20.55 - 21.14 Kostrzyn , Kostrzyn 22.35 - 23.04 Dębno    5)

Legenda:
1) praca, wiek produkcyjny, ambitni studenci, dalsze podróże dzienne
2) szkoła, lekarze, młodzież, seniorzy, wypoczynek lokalny, wózki dla niepełnosprawnych, rowery
3) praca, śpiochy, rekreacja i turystyka lokalna, zakupy, gastronomia, rowery
4) późniejsze wizyty, sprawy do załatwienia po pracy, inwestycje w gospodarstwa domowe
5) praca nocna, podróże nocne, wakacje, imprezy, powroty studentów z Poznania i Wrocławia

P.S. Czasy przejazdu można przyspieszyć dokonując szybkiej rewitalizacji toru w systemie projektuj i buduj do prędkości rzędu 120 - 140 km/h, skracając czas przejazdu z Dębna do Kostrzyna nad Odrą do 10 minut, ale nawet przy prędkościach 40 - 60 km/h, przyjmując za konieczność codzienne kursowanie pociągów o odpowiednich porach doby bez żadnych wyjątków (jeden z istotnych błędów notorycznie popełnianych od 1989 r. w pojmowaniu przez władze decyzyjne sensowności działania komunikacji publicznej), zapewni zadowolenie mieszkańców z lokalnego transportu, poprawi ich zaufanie do polskiej administracji, sprawi, że życie w naszej małej ukochanej ojczyźnie stanie się bardziej przyjazne i miłe.




DOBRA IDEA OD MIESZKAŃCÓW GMINY DĘBNO DLA WŁADZ DĘBNA: DĘBNO POTRZEBUJE WCZESNOPORANNEJ I PÓŹNOWIECZORNEJ KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ DO I Z KOSTRZYNA NAD ODRĄ, ŻEBY DOJECHAĆ DO PRACY NA GODZ. 6 RANO I 14 POPOŁUDNIU ORAZ WRÓCIĆ Z PRACY PO GODZ. 15 I 22 !!!




oprac. Tomasz Raszowski (17 września 2022 r.)






Podróże koleją i transportem publicznym uszlachetniają człowieka, bo pozwalają spojrzeć na ŻYCIE tak jakim i czym jest ONO w rzeczywistości... Kolej, Pociągi, Transport Szynowy, Poduszki Magnetyczne... stwórzmy i zbudujmy następne wspaniałe kolejowe wynalazki, złapmy nowy oddech i pokochajmy, nie tylko naszą, planetę Ziemię...
                                                           
(wolne myśli) Tomasz R.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zielona Góra nad Bałtykiem. Lubuszanie podróżują pociągami nad Morze Bałtyckie.

Wenecja Tronchetto. Parking idealny.

Podróż lokalna koleją ze Splitu do Szybenika