Pociągiem z Warszawy do Leszna w trzy godziny
(zdj. Tomasz R., 01.09.2024 r., EIC "Lech" odjeżdża z Warszawy Centralnej)
(zdj. Tomasz R., 01.09.2024 r., Warszawa Centralna, peron 3)
Leszno 6.09 - 09.05 Warszawa Zachodnia 09.07 - 09.11 Warszawa Centralna
Warszawa Centralna 14.55 - 14.58 Warszawa Zachodnia 14.59 - 17.56 Leszno
Przyspieszenie podróży z Warszawy do Leszna to dobra wiadomość ale pojawienie się możliwości szybszej podróży komunikacją kolejową nie wykorzystuje dużego potencjału przewozu pasażerów zainteresowanych sprawnym dojazdem do stolicy z Lubska, Żar, Żagania, Szprotawy, Niegosławic, Głogowa, Wschowy i innych pobliskich miejscowości w regionie pogranicza Wielkopolski z Dolnym Śląskiem i Ziemią Lubuską (Góra, Polkowice, Nowe Miasteczko, Sława, Włoszakowice z Boszkowem)... O ile od strony Rawicza, Bojanowa, Kaczkowa i Rydzyny sytuacja komunikacji kolejowej w kierunku Leszna wygląda wzorcowo (podróżni mają możliwość dojechania Kolejami Wielkopolskimi do Leszna przed odjazdem ekspresu Lech do Warszawy), o tyle miejscowości z kierunków Gostynia i Krotoszyna, Głogowa i Wschowy, Włoszakowic z Boszkowem nie mają dobrego pasażerskiego publicznego transportu kolejowego, bo nie ma pociągów, które przyjeżdżają do Leszna przed szóstą rano, więc mieszkańcy regionu leszczyńskiego są pozbawieni skomunikowania z ekspresem do Warszawy, a co gorsza możliwości porannych dojazdów koleją do pracy w Lesznie (system transportu kolejowego, jeszcze działający w rozbudowanym zakresie w latach 80-tych ubiegłego wieku, został zdegradowany a wartościowy potencjał przewozowy mocno zubożony). Fragmentaryczny remont jednego toru z Wschowy w kierunku Głogowa na odległości niespełna 14 km przeprowadzony w listopadzie i grudniu 2024 roku to tylko mała kropelka w morzu potrzeb zapomnianej wspaniałej linii kolejowej z Ostrowa Wielkopolskiego do Żagania, Żar i Łęknicy, która była bardzo ważną integralną częścią żelaznego transportu Polski, bo łączącą cztery kolejowe magistrale Europy Środkowej, podwyższając na nich liczbę podróżnych i wspierając nadmierne obciążenie przewozami towarowymi, zapewniając znaczną poprawę przepustowości szlakowej tak bardzo potrzebnej, wręcz koniecznej, dla właściwej, planowej realizacji zaplanowanych rozkładów jazdy. Mieszkańcy mieszkający przy linii Leszno - Poznań przez Kościan mają poranne pociągi do Poznania, tak samo jak z Wolsztyna przez Rakoniewice i Grodzisk Wielkopolski (połączenie kolejowe z Wolsztyna blisko 3-ej rano to kapitalny pomysł, taki poranny dojazd do stolicy Wielkopolski powinien być umożliwiony Wielkopolanom na terenie całego województwa), więc na nie jeden ekspres do Warszawy spokojnie zdążą, i co najważniejsze mają zapewniony wczesnoporanny i późnowieczorny dojazd do i powrót z pracy.
Rok 1986:
Tuż po północy przyjechał do Leszna kilkunastowagonowy dalekobieżny pociąg pospieszny z Żagania, Żar i Zielonej Góry do Warszawy. Rozpędzony kolos prowadzony przez spalinową lokomotywę SP/SU45 lub SP/SU46 wlatuje do Leszna od strony Wschowy i zatrzymuje się na 18-minutowy postój (Wschowa odjazd 23.52, Leszno przyjazd 00.07, Leszno odjazd 00.25, przejazd z Wschowy do Leszna na dystansie 19 km zajmuje 15 min.). O godzinie 00.59 do Leszna przyjeżdża pociąg pospieszny z Jeleniej Góry do Gdyni prowadzony przez elektrowóz EU07 (przejazd 20-kilometrowego odcinka, od ostatniego planowego zatrzymania w Bojanowie, zajmuje również równy kwadrans), następnie o 01.07 odjeżdża w kierunku Kościana. O godz. 01.47 przyjeżdża do Leszna pociąg pospieszny z Przemyśla i Krakowa do Szczecina, któremu przejazd 32-kilometrowego odcinka, od ostatniego planowego zatrzymania w Rawiczu, zajmuje 19 minut, pociąg odjeżdża w dalszą podróż o godz. 01.51. O godz. 01.53 przyjeżdża do Leszna przyspieszony pociąg osobowy ze Świnoujścia do Jeleniej Góry (odjazd z Leszna 02.03), który od ostatniego postoju w Starym Bojanowie (01.40) pokonuje 17 km żelaznego szlaku do Leszna w czasie 13 min. O godz. 02.45 przyjeżdża pociąg ze Szklarskiej Poręby do Gdyni (odjazd z Leszna 02.50), który z Rawicza jedzie również w czasie 19 min. O godz. 02.53 przyjeżdża do Leszna pociąg pospieszny ze Szczecina do Krakowa i Przemyśla (Leszno odjazd 02.57). O godzinie 02.54 odjeżdża pociąg osobowy przez Gostyń do Jarocina. Do odjazdu o godz. 03.18 na stacji w Lesznie dostojnie szykuje się pociąg osobowy do Konotopu i Sulechowa, który pomknie za dźwiękiem zaparowanego gwizdu w kierunku Wschowy, prowadzony przez parowóz OL49. O godzinie 03.14 przyjeżdża i o 03.33 z Leszna wyrusza w dalszą podróż pociąg pospieszny z Warszawy do Zielonej Góry, Żar i Żagania, mknąc 14 min. do Wschowy. Na godzinę 03.36 pędzi do Leszna dalekobieżny pociąg pospieszny z Bielsko Białej i Katowic do Szczecina, który ostatni postój zatrzymania przed Lesznem ma we Wrocławiu (odjazd 02.27) i pokonuje dystans 96 km w czasie 69 min. (odjazd Leszno 03.40, przyjazd Poznań 04.40). Na stacji w Lesznie w gotowości pod buchającą parą stoi pociąg osobowy do Zbąszynka przez Włoszakowice i Wolsztyn. Pociąg o godzinie 03.48 poprowadzi piękna OL-ka 49. W Lesznie oczekuje na odjazd o godz. 04.05 elektryczny zestaw trakcyjny EN57 do Poznania, potocznie zwany "Kochanym Kibelkiem" z wrocławskiego Pafawagu. W Lesznie przygotowany jest do odjazdu pociąg osobowy z lokomotywą SM42 na godzinę 04.15 przez Bojanowo i Górę Śląską do Głogowa. Następna osobowa jednostka elektryczna do Poznania na godzinę 04.50 podstawia się dla Pasażerów. O piątej rano osobowy zestaw jednostek elektrycznych EN57 przyjeżdża do Leszna i o godz. 05.08 kontynuuje podróż do Wrocławia. O godz. 05.03 przyjeżdża do Leszna pociąg z Gostynia. O godzinie 05.11 z Leszna odjeżdża pociąg do Sieradza. Z Leszna o godz. 05.18 parowóz TY2 poprowadzi pociąg osobowy przez Wschowę, Głogów i Szprotawę do Żagania. O godz. 05.06 przyjeżdża jednostka elektryczna z Rawicza, która odjeżdża z Leszna o 5.20 do Poznania. Od strony Wschowy mknie lokomotywa ST44 prowadząca pociąg osobowy z Głogowa. Pociąg przyjeżdża do Leszna o godz. 05.30. Z Leszna o godz. 05.40 odjeżdża kolejny pociąg do Jarocina przez Gostyń. Do Leszna o godz. 05.52 przyjeżdża pociąg pospieszny z Poznania do Krakowa (Leszno odjazd 05.56). o godz. 05.57 startuje z Leszna elektryczny pociąg osobowy do Poznania, a o 06.05 do Ostrowa Wielkopolskiego. O godz. 06.03 przyjeżdża pociąg osobowy z Gostynia. O godzinie 06.16 przyjeżdża do Leszna pociąg osobowy z Krotoszyna, a o godz. 06.17 ze Zbąszynka. O godz. 06.31 przyjeżdża do Leszna pociąg z Konotopu... Warto też pamiętać, że oprócz planowego ruchu pasażerskiego prowadzony jest intensywny ruch towarowy. W zależności od bieżących potrzeb przewozowych lokomotywy prowadzące pociągi osobowe nie zawsze są z założenia przeznaczone do obsługi pociągów pasażerskich. Niejednokrotnie pociągi osobowe są prowadzone przez lokomotywy towarowe (ET22, ST44, TY51, TY2) lub towarowo-manewrowe (SM42) a pociągi towarowe przez lokomotywy osobowe (EU07, OL49, Pt47, SP/SU45 i SU46). Kolej działa jak wzajemnie uzupełniający się mechanizm zegara planującego mieszkańcom Wielkopolski, Dolnego Śląska i Ziemii Lubuskiej czas podróży do i z pracy, szkoły, na wycieczki PTTK, do zakładowych ośrodków wypoczynkowych... Pociągi z Leszna do Poznania odjeżdżają o godzinach: 01.07, 01.51, 02.50, 03.54, 04.05, 04.50, 05.20, 05.57, 06.24, 07.43, 09.02, 09.13, 09.46, 10.51, 11.45, 12.10, 12.58, 14.40, 15.09, 15.51, 16.33, 17.29, 18.44, 19.55, 20.04, 21.04, 22.21, 23.36. Pociągi z Poznania do Leszna przyjeżdżają o godzinach: 00.05, 00.54, 01.53, 02.11, 02.53, 03.03, 05.00, 05.52, 06.44, 07.32, 08.06, 09.30, 11.21, 13.18, 14.34, 14.55, 15.01, 16.02, 16.21, 16.44, 17.21, 18.49, 19.14, 19.35, 20.38, 21.01, 22.19, 23.05. Z Leszna do Rawicza pociągi odjeżdżają o godzinach: 02.03, 02.18, 02.57, 03.07, 05.08, 05.56, 06.49, 08.11, 09.32, 11.26, 12.35, 13.22, 14.37, 15.10, 16.05, 17.23, 18.54, 19.16, 19.40, 20.41, 21.06, 22.22, 23.10. Pociągi z Rawicza do Leszna przyjeżdżają w godzinach: 00.59, 01.47, 02.45, 03.36, 03.50, 05.06, 05.32, 06.21, 07.30, 08.58, 09.41, 10.44, 11.41, 12.05, 14.37, 15.49, 16.28, 17.27, 18.40, 19.47, 21.00, 22.17, 23.32. Z Leszna do Gostynia pociągi odjeżdżają w godzinach: 02.54, 05.40, 11.25, 13.55, 14.45, 17.43, 20.25, 23.07. Z Gostynia do Leszna pociągi przyjeżdżają w godzinach: 05.03, 06.03, 07.31, 08.36, 13.08, 16.22, 19.30, 22.08. Z Leszna do Wolsztyna pociągi odjeżdżają w godzinach: 03.48, 06.02, 07.52, 09.47, 11.36, 14.06, 15.30, 16.51 (do Nowa Wieś Mochy), 19.36, 22.32. Z Wolsztyna do Leszna pociągi przyjeżdżają w godzinach: 06.17, 07.17, 08.12, 10.33, 13.35, 15.49, 16.49, 18.35 (z Nowa Wieś Mochy), 19.57, 23.24. Z Leszna do Wschowy pociągi odjeżdżają o godzinach: 03.18, 03.33, 04.05, 05.18, 06.52, 07.45, 09.05, 11.47, 13.23, 15.01, 16.07, 17.36, 20.20, 22.24, 22.49. Z Wschowy do Leszna pociągi przyjeżdżają o godzinach: 00.07, 05.30, 06.31, 07.38, 09.06, 11.15, 13.50, 14.12, 16.27, 16.41, 18.58, 19.28, 20.55, 21.15, 23.39. W powietrzu czuć ponętny zapach skroplonej pary i palonego żelaza, słychać uroczy stukot kół, balsamiczny gwizd różnych lokomotyw, niepohamowaną chęć do nieskończonej podróży, pragnienie poznawania niespodziewanych wydarzeń, odkrywanie życia każdego dnia na nowo...
Polska Wioska w 1986 roku
Pociągi jeżdżące z i do Leszna to cząstka z większej kolejowej całości. Dostęp do kolei mają mieszkańcy mniejszych miejscowości w zasięgu od kilku do kilkunastu kilometrów. Miejscowość Wioska w województwie dolnośląskim w powiecie górowskim w gminie Niechlów stanowi dobitny przykład dostępności transportu publicznego. Położona 16 km od Leszna, 11 km od Góry, 14 km od Wschowy, a co najważniejsze 6 km od najbliższego przystanku kolejowego PKP Strumienna przy linii kolejowej Głogów - Bojanowo, gdzie pierwszy pociąg w ciągu doby odjeżdża o godz. 05.07 a ostatni o godz. 23.34. Wioska, Nowa Wioska, Radosław, Wronów, Łagiszyn, Tarpno, Siciny, Czernina Dolna, Czernina Górna, Glinka, Łękanów, Brzeżany... i tak z setek, tysiąca wiosek w Polsce, jak wokół Leszna ludzie pieszo chodzą do stacyjek kolejowych, żeby załatwić codzienne ważne dla nich sprawy. Dojeżdżają też rowerami Wigry produkowanymi w bydgoskim Romecie od 1975 roku. Z każdej strony Leszna o świcie odjeżdżają a blisko północy przyjeżdżają pociągi. Z Śmigla o godzinie 04.02 do Starego Bojanowa a ze Starego Bojanowa o godz. 23.53 do Śmigla. Z Gostynia o godz. 03.50 do Kościana a z Kościana o godz. 18.13 do Gostynia. Z Kobylina o godz. 04.37 do Rawicza a z Rawicza o godz. 22.25 do Kobylina. Z Gostynia o godz. 04.50 do Koźmina Wielkopolskiego a z Koźmina Wielkopolskiego o godz. 19.43 do Gostynia. O godzinie 03.32 z Rawicza do Ścinawy, a o godz. 20.58 z Ścinawy do Rawicza. O godzinie 04.42 z Krotoszyna do Leszna, a o godz. 22.28 z Leszna do Krotoszyna. O godzinie 04.48 z Czempinia do Śremu, a o godz. 22.25 z Śremu do Czempinia. O godzinie 04.10 z Wolsztyna do Sulechowa, a o godz. 21.00 z Sulechowa do Wolsztyna. O godzinie 03.52 z Żagania do Głogowa, a z Głogowa o godz. 22.41 do Żagania. Młodzieniec Ignacy mieszkający w wiosce Pszczółkowo wstaje po czwartej rano i idzie kilka kilometrów wzdłuż pola i lasu na przystanek kolejowy Wygnańczyce, skąd rusza o godz. 05.25 pociągiem do technikum w Lesznie (przyjazd o godz. 06.31). Laura z Krotoszyna wyrusza w sobotę pociągiem o godz. 04.42 do Leszna do swojej ukochanej babci. Chce jej zrobić niespodziankę i dać śliczny bukiet, świeżo zebranych na podmiejskiej łące wczorajszego wieczoru, kwiatów. Tak działa prawdziwa kolej...
Kolej działa ? Ano właśnie, może zamiast niesmacznego przecinania wstęg na zdawkowych fragmentach linii kolejowych i medialnego bałwochwalstwa czas najwyższy pochylić się nad codziennym życiem mieszkańców poszczególnych regionów Polski, żeby kolej powrotnie zaistniała w umysłach i sercach Polaków chcących uczyć się, pracować i godnie żyć. Postawić na systematyczną pracę organiczną. Wywyższenie kultu pracy jako wartości najwyższej. Wartości bardzo dobrze wynagradzanej. Pewny dojazd transportem publicznym do porządnej pracy solidnie zbudowanymi pociągami. Zastąpienie chorego systemu rozdawnictwa miliardów zdrową kreacją pracy, wspieranie tylko i wyłącznie przedsiębiorczości pozwalającej ludziom na bogacenie się w celu kupowania najnowszych produktów od firm technologicznych, na realizację pozytywnych marzeń (reszta jest niczym, prymitywnym cymbałem brzęczącym wokół własnego zamkniętego na świat podwórka). Wszelkie religie i wszyscy feudalni pracodawcy powodują zgorszenie i zacofanie w umysłach Pracowników, którzy są najcenniejszym skarbem, są wspaniałym, niezawodnym, mądrym parowozem pchającym rozwój, postęp w kierunku odkrywania nowej nauki pokazującej nieograniczone horyzonty dobra.
Zapraszam do łapania mądrości czasoprzestrzeni i poznawania magii podróży :-)
Komentarze
Prześlij komentarz