Kolej w Portugalii kontynentalnej
Pociąg Alfa Pendular 125 z Faro do Porto wjeżdża 10 min. przed planowym
czasem przyjazdu na stację Lizbona Oriente (21.02.2025 r.)
Pociągi Pendolino na portugalskiej kolei konkurują z publicznym transportem
autobusowym oraz lotniczym przede wszystkim jakością podróży (komfort
jazdy dla pasażerów, swoboda lokowania bagażu) i stopniowo zwiększają
prędkości jazdy między miastami Portugalii (21.02.2025 r.)
Numeracja wagonów w pociągach Pendolino Alfa Pendular jest bardzo
dobrze widoczna, co stanowi dodatkowe ułatwienie dla pasażerów
rozpoczynających podróż (21.02.2025 r.)
Pendolino wyprodukowane dla kolei portugalskich (Comboios de Portugal)
posiadają system wychylnego pudła i służą podróżnym od 1999 roku,
przechodząc do dnia dzisiejszego modernizacje wyposażenia i wyglądu.
Pojazdy zostały wyprodukowane przez koncern Alstom w portugalskiej
fabryce Amadora, będąc wzorowane na włoskich jednostkach ETR 460 i
dostosowane do większej szerokości torów (1667 mm).
Pociąg Alfa Pendular odjechał ze stacji Lizbona 10 min. po planowym czasie
odjazdu pomimo planowo podanego semafora odjazdowego dostojnie, z
elegancją, bez pośpiechu, z prędkością do 10 km/h zjeżdżając z krawędzi
peronowej, po której opuszczeniu rozpoczął znaczne przyspieszanie...
(zdjęcia: Tomasz Raszowski 21.02.2025 r. Lisboa Oriente)
Obserwując funkcjonowanie kolei w poszczególnych krajach, tylko w obrębie kontynentu Europy już widzimy, że jej działanie na realnym gruncie może mieć niewiele wspólnego z podawanymi statystykami porównawczymi, bo realne czasy przejazdu i komfort podróży odbiegają od deklarowanych rozkładów jazdy oraz medialnie podawanych "osiągnięć", które w
codziennym życiu podróżnych nie wyglądają tak pięknie i zachęcająco. Z Lizbony do Porto odległość jest bardzo zbliżona do linii z Warszawy do Poznania (modernizowanej od 2017 r. 7 lat), a rozkładowe czasy przejazdu również bardzo zbliżone. Ale możliwości regulowania prędkości jazdy przez maszynistów w razie opóźnień z Poznania do Warszawy są niewielkie. Komfort jazdy podróżnych na linii Warszawa - Poznań jest w zdecydowanej większości pociągów sprowadzony do pociągów wagonowych z przedziałami, bardzo nielicznych wagonów bezprzedziałowych z wątpliwie przyjemnym brakiem miejsca na minimum przestrzenii dla nóg (odświeżenia i modernizacje nic nie unowocześniające), znikomej ilości przedziałów menedżerskich w dwóch ekspresach do Szczecina i jednym do Wrocławia (to nie jest rozwiązanie problemów podróżnych !) i jednego pociągu bezprzedziałowego typu Pendolino bez wychylnego pudła do Szczecina a w wakacje do Świnoujścia. Najszybsze pociągi z Warszawy do Poznania i z Lizbony do Porto mają rozkładowe czasy podróży zbliżone do 2,5 h ale maszyniści portugalskich Alfa Pendular mogą realnie zapewnić podróżnym przejazd, z trzema postojami po drodze, w czasie zbliżonym do 1h 50 min., a komfort jazdy, dla wszystkich podróżnych, jest na zdecydowanie wyższym poziomie. Miło i bardzo przyjemnie się patrzy jak portugalski pociąg ma podaną i ułożoną drogę przejazdu, nikt nikogo nie popędza, jednocześnie jest prowadzony ruch innych pociągów, maszyniści mają czas na spokojne wypicie kawy, rozmowę z kolegą z innego pociągu, który również przyjechał na ten sam peron z przeciwnej strony, a mimo to pociąg przyjedzie do celu na czas a zazwyczaj przed. Do tego odjedzie z niepowtarzalną gracją... -:) Zapóźnienia technologiczne w Polsce względem krajów tzw. "Starej Unii" ciągle odbijają się czkawką na obywatelach Polski, dla których dobry transport publiczny znacznie ułatwiłby codzienne życie. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Management System) w Polsce jest w praktyce nieznany i niezrozumiały, wymaga całkiem nowego spojrzenia, kompleksowego podejścia (nie tylko eksperymenty na pojedynczych liniach !), znacznego zwiększenia nakładów na szkolenia wprowadzających go informatyków i pracowników wykonawczych (dyżurnych ruchu i drużyn pociągowych). Aktualnie Portugalia podnosi poprzeczkę i rozpoczyna budowę nowej linii Kolei Dużych Prędkości, dzięki której pociągi z Lizbony do Porto pojadą w czasie 1h 15 min. Budując KDP w Polsce również Warszawa powinna zapewnić Polakom i gościom zza granicy podróże koleją ze stolicy w czasie 1h i 15 min. do Gdańska, Poznania, Wrocławia i Krakowa, dlatego projektowanie linii do prędkości poniżej 300 km/h nie ma sensu. Wagony i pociągi do przewozu podróżnych w Polsce wymagają przemyślenia i budowy przestrzenii na nowo. Tylko bezpieczeństwo, wygoda i szybkość przejazdu zapewnią obywatelom Polski dalszą możliwość rozwoju w pracy, godne życie rodzinne, wewnętrzny spokój, wzajemną mądrość i szacunek społeczny.
Kolej w Portugalii kontynentalnej (6)
Kolej w Portugalii kontynentalnej (7)
Kolej w Portugalii kontynentalnej (8)
Kolej w Portugalii kontynentalnej (9)
Kolej w Portugalii kontynentalnej (10)
zdjęcia (6) - (10): Tomasz Raszowski 21.02.2025 r.** Lizbona **
Komentarze
Prześlij komentarz