Podróż koleją 3,5 h z Warszawy do Stargardu

Pociąg pospieszny IC Kochanowski z Bydgoszczy do Lublina mknie przez podwarszawski powiat otwocki w kierunku lubelszczyzny (fot. Tomasz R., 05.01.2025 r.). Polacy i Europejczycy nadal nie mogą doczekać się porządnej modernizacji infrastruktury kolejowej z Bydgoszczy przez Piłę, Krzyż i Gorzów do Kostrzyna nad Odrą do prędkości minimum 250 km/h, żeby znacząco przyspieszyć czasy podróży w kierunku Stargardu, Szczecina i Świnoujścia, a przede wszystkim udrożnić i odciążyć pozostałe nieliczne korytarze transportowe z Polski Centralnej w kierunku Pomorza Zachodniego.


Grudniowy rozkład jazdy pociągów pasażerskich roku 2024 przywołał miłe wspomnienia sprzed 35 lat do lat 80-tych ubiegłego wieku, kiedy pociągi z Warszawy do Szczecina z roku na rok przyspieszały a ekspresy przejeżdżały przez znacznie bardziej rozbudowaną infrastrukturę znajdującą się w małych miejscowościach niż w obecnej rzeczywistości uzależniającej punktualność pociągów od długotrwałych i uszczuplających przepustowość szlaków kolejowych modernizacji. W 1989 roku ekspres Chrobry z Warszawy Centralnej do Stargardu (wówczas Stargardu Szczecińskiego) zapewniał rozkładową podróż w czasie 4h 50 min., a niejednokrotnie potrafił jechać przedrozkładowo oczekując pod semaforami łącznie blisko 30 min. (na zelektryfikowanych głównych liniach kolejowych pociągi mogły jeździć z prędkościami rzędu 100-120 km/h, między Poznaniem a Warszawą były odcinki torów dopuszczone do prędkości jazdy 140 km/h, dlatego jak ekspres prowadziła Pafawagowska lokomotywa ekspresowa EP08 wyprodukowana w latach 1972 - 1976 w czasach rządów Gierka, to pociąg potrafił jechać znacznie przed czasem, oczekując dłuższy czas pod semaforem na przykład na rozbudowanych torowiskach stacji Kutno, do momentu aż liczne pociągi towarowe ułożą się we właściwy sposób, pozwalając dyżurnym ruchu podać ekspresowi sygnał zezwalający na dalszą jazdę). Pociąg nie miał planowego postoju aż od Warszawy Centralnej do Stargardu Szczecińskiego i jechał obwodnicami kolejowymi miast Poznania i Wrześni (rozpoczęte inwestycje na większą skalę od lat 70-tych XX wieku w unowocześnianie gospodarki, rozbudowę torowisk, elektryfikację i budowę nowych maszyn zaczynają przynosić pozytywne efekty). W Stargardzie Szczecińskim w 1989 roku mieszka 71 tys. ludzi i miasto stale się rozwija, żeby za następne kilka lat osiągnąć liczbę mieszkańców przekraczającą 75 tys. Stacja kolejowa należąca do najwyższej kategorii ruchowej i znaczący węzeł kolejowy lokują Stargard Szczeciński wśród czołowych polskich ośrodków transportowych. Postępujące przemiany gospodarcze i administracyjne powodują spadek Stargardu Szczecińskiego do niższej kategorii transportowej i odpływ 10 tys. stałych mieszkańców miasta. W 2015 roku miasto Stargard Szczeciński zmienia nazwę na Stargard a Gmina Miasto Stargard Szczeciński na jednostkę samorządu terytorialnego: Gmina Miasto Stargard. Współczesny Stargard przy wykorzystaniu środków unijnych staje się miłym, kameralnym, uroczym miasteczkiem, do którego warto pojechać, pospacerować, zrelaksować się, odpocząć. Nowe oblicze Stargardu zaprasza do bliższego poznania tego ciekawego przyrodniczo, fragmentarycznie bardzo zabytkowego, różnorodnego pejzażowo miasta.


Połączenia kolejowe z Warszawy Zachodniej do Stargardu (rozkład jazdy ważny od 15.12.2024 r.)

Warszawa Zachodnia 5.35 - IC Gałczyński - 10.05 Stargard (8.23 Poznań 8.35)

Warszawa Zachodnia 6.35 - IC przez Toruń, Bydgoszcz, Piłę - 13.27 Stargard

Warszawa Zachodnia 8.05 - EIC Bolesław Prus - 11.51 Stargard (10.19 Poznań 10.31)

Warszawa Zachodnia 9.35 - IC Górski - 14.06 Stargard (12.22 Poznań 12.35)

Warszawa Zachodnia 11.35 - IC Podlasiak - 16.10 Stargard (14.22 Poznań 14.35)

Warszawa Zachodnia 13.35 - IC Mewa - 18.06 Stargard (16.22 Poznań 16.35)

Warszawa Zachodnia 14.46 - TLK Lubomirski przez Gdańsk, Gdynię, Koszalin - 22.54 Stargard

Warszawa Zachodnia 16.05 - EIP EIC Premium - 19.46 Stargard (18.18 Poznań 18.26)

Warszawa Zachodnia 18.05 - EIC Chrobry - 21.51 Stargard (20.19 Poznań 20.31)

Warszawa Zachodnia 22.55 - IC Uznam - 5.29 Szczecin 05.57 - IC Osterwa - 6.34 Stargard


Połączenia kolejowe z Stargardu do Warszawy Zachodniej (rozkład jazdy ważny od 15.12.2024 r.)

Stargard 5.32 - TLK Lubomirski przez Koszalin, Gdynię, Gdańsk - 13.14 Warszawa Zachodnia

Stargard 6.06 - EIC Chrobry - 9.54 Warszawa Zachodnia (7.28 Poznań 7.40)

Stargard 8.12 - EIP EIC Premium - 11.53 Warszawa Zachodnia (9.32 Poznań 9.40)

Stargard 9.50 - IC Mewa - 14.24 Warszawa Zachodnia (11.23 Poznań 11.37)

Stargard 11.47 - IC Podlasiak - 16.24 Warszawa Zachodnia (13.19 Poznań 13.37)

Stargard 13.56 - IC Górski - 18.24 Warszawa Zachodnia (15.25 Poznań 15.37)

Stargard 14.44 - IC przez Piłę, Bydgoszcz, Toruń - 21.24 Warszawa Zachodnia

Stargard 16.06 - EIC Bolesław Prus - 19.53 Warszawa Zachodnia

Stargard 17.54 - IC Gałczyński - 22.24 Warszawa Zachodnia

Stargard 22.11 - PR - 22.57 Szczecin 23.55 - IC Uznam - 6.24 Warszawa Zachodnia


Stargard to miasto, do którego warto wybrać się w podróż, bo jest zlokalizowane na Europejskim Szlaku Gotyku Ceglanego. Znajdziemy tutaj bardzo fajne i przepiękne gotyckie budowle wzniesione z cegły. Przez miasto przebiega Klejnot Pomorza, czyli Stargardzki Szlak Staromiejski koloru żółtego o długości 3 km. W Stargardzie zachwycą nas: urocze kamienice na rynku, stary ratusz, kamienice przy ul. Bolesława Krzywoustego, mury obronne, Baszta Tkaczy, Brama Pyrzycka, Dom Rohledera, miejska wieża ciśnień, Brama Młyńska, wiadukt neogotycki, Baszta Białogłówka, Brama Młyńska, Arsenał, Dom Protzena, Brama Wałowa, Spichlerz, kościoły św. Jana Chrzciciela, św. Ducha i św. Piotra i Pawła, Baszta Morze Czerwone, Basteja przy Baszcie Tkaczy, fosy miejskie, wały, bastiony, Baszta Jeńców, odwach (kordegarda, wartownia), hotel PTTK nad Kanałem Młyńskim. Ukłońmy się nisko dla kunsztu architektonicznego Baszty Morza Czerwonego o wysokości 34 metrów w cylindrycznym kształcie zwieńczonym ośmiobocznym ostrosłupem, dla doskonałości Bramy Młyńskiej z dwiema ośmiobocznymi wieżami, dla wyjątkowości Bramy Pyrzyckiej ustawionej na kamieniach polnych nadbudowanych cegłami. Na wieży Kolegiaty N.M.P. Królowej Świata możemy poczuć się jak królowie świata obserwując z wysokości 75 metrów nad ziemią dachy stargardzkich cudeniek, dostrzec w oddali Góry Bukowe i wieżowce stolicy Pomorza Zachodniego. Stargard, oprócz wszystkich wspaniałości i unikatowości zabytkowych budowli, daje podróżnikom też możliwość wytchnienia w oazach ciszy i spokoju: Parku Zamkowym, Parku Bolesława, Parku Jagiellońskim. Zachwycenia się połączeniem krajobrazu miejskiego z parkowo-leśnym nad rzeką Iną. Dla bardziej wytrawnych piechurów jest niebieski szlak liczący 35 km do Szczecina, na którym poznamy specyfikę zachodniopomorskiego krajobrazu. Istnieje też możliwość pokręcenia się w okolicach Stargardu szlakiem czerwonym, nawiązującym do historii przemieszczania się polskich wojsk w tej części Polski.

Myśląc, mówiąc i pisząc o Stargardzie należy koniecznie oddać chwałę i cześć bardzo ważnemu filarowi gospodarczemu tego ciekawego miasta, dzięki któremu miejscowość przeżywała największe chwile rozkwitu ekonomicznego i demograficznego, stawała się potęgą w dziedzienie rozwoju kolejnictwa, przyciągała najlepszych inżynierów z całej Europy. Zakład Napraw Taboru Kolejowego w Stargardzie był marką samą w sobie. Ogromnym, żywym organizmem zapewniającym ludziom nadzieję na lepsze jutro, budującym nowe mieszkania dla ludzi pracy, tętniącym życiem kulturalnym i sportowym (budowa amfiteatru i hali sportowej), budujący nowoczesny ośrodek wczasowy dla odpoczynku pracowników z rodzinami w Pobierowie nad Morzem Bałtyckim. W epoce Gierka ZNTK Stargard Szczeciński zatrudnia ponad pięć tysięcy pracowników. W samej lokomotywowni pracuje ponad tysiąc osób. Kolejne ponad tysiąc osób pracuje w Oddziale Zmechanizowanych Robót Drogowych. W Kolejowym Zakładzie Automatyki pracuje następne kilkaset osób. W Wagonowni zatrudnienie również znajduje kolejne "małe miasteczko". Do tych liczb dochodzą jednostki wykonawcze kolejowych służb, które pozytywnie wpływają na myślenie ludzi o dobrej przyszłości. Stargard Szczeciński i Pomorze Zachodnie oplata gęsta sieć kolei wąskotorowych. Stargard jest też dużym węzłem kolei normalnotorowej. W 1978 roku 20 lipca od strony Poznania do Stargardu dociera wielka elektryfikacja Polskich Kolei Państwowych, prowadzona kolejno przez polskich profesorów: Romana Podoskiego, Antoniego Jabłońskiego, Wiesława Serugę i Zygmunta Figurzyńskiego z Politechniki Warszawskiej oraz Czesława Jaworskiego z Politechniki Łódzkiej. 15 grudnia mechanik Gracjan Woliński na lokomotywie ET22-399 przyprowadza pierwszy elektryczny pociąg do Szczecina. 29 grudnia 1983 r. ciężkie pociągi towarowe prowadzone trakcją elektryczną transportują węgiel ze Śląska przez Poznań i Stargard do Elektrowni Dolna Odra pod Gryfinem (29 maja 1985 roku pociągi elektryczne do elektrowni uroczyście zaczynają jeździć ze Śląska przez Zieloną Górę). W 1984 roku elektryczne pociągi jeżdżą z Centralnej i Południowej Polski przez Stargard do Świnoujścia. 16 grudnia 1986 r. zelektryfikowano 46 km odcinek ze Stargardu do Runowa Pomorskiego, 15 lipca 1987 r. z Runowa do Świdwina, 14 grudnia 1987 r. ze Świdwina do Białogardu, 30 czerwca 1988 r. z Białogardu do Koszalina, 2 grudnia 1988 r. z Koszalina do Słupska, a 6 września 1989 r. z Lęborka do Słupska, dzięki czemu pojawiła się nowa jakość połączeń kolejowych ze Szczecina do Gdynii i Gdańska. Postęp elektryfikacji na polskiej kolei wiązał się również z jednoczesnymi pracami modernizacyjnymi, bo do nowej sieci na polskim wybrzeżu włączono Kołobrzeg, zarówno od strony Białogardu jak i Koszalina, wykonano mnóstwo elektrycznych podstacji w małych miejscowościach na międzyportowym szlaku.. W 1989 r. pojawiają się ekspresy Żuławy i Albatros łączące Szczecin i Stargard z Gdynią i Gdańskiem. Czas podróży skraca się z blisko 8 h do 4 h. Dzięki wykonanym wówczas pracom w latach 90-tych i na przełomie wieków tą piękną kolejową trasą może szybko kursować ekspres Gryf ale też i uwielbiany przez podróżnych niemiecki komfortowy pociąg Mare Balticum z Berlina przez Szczecin i Trójmiasto do Olsztyna. Kolej i Stargard zaczęły przeżywać trudny czas a patrząc dzisiaj na współczesny rozkład jazdy pociągów nie można zauważyć wyraźnego postępu w jakości i czasie podróży w przeciwieństwie do budowy szybkich dróg. Polacy oczekują od polskiej kolei zdecydowanie wyższych prędkości jazdy i znacznie wyższego komfortu podróży. Rozpoczynająca się kolejna modernizacja tej wspaniałej linii i przynależność Polski do Unii Europejskiej dają na to realną nadzieję :-)


Polska w Europie a Europa w Polsce jest piękna...
Europo, bądźmy na zawsze razem... 
kłóćmy się i Kochajmy :-)
Miłej Podróży :-)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zielona Góra nad Bałtykiem. Lubuszanie podróżują pociągami nad Morze Bałtyckie.

Wenecja Tronchetto. Parking idealny.

Podróż lokalna koleją ze Splitu do Szybenika