Duopolis i Kompania Zachodnia

Poznań Główny, Dworzec Kolejowy Letni (listopad 2011 r., zdj. Tomasz R.)


Jesień 2011 r. to początek współpracy między najsilniejszymi ośrodkami gospodarczymi Polski Zachodniej jakimi są uroczy Poznań i śliczny Wrocław. Prezydenci obu tych wspaniałych miast chcą utworzyc Duopolis, dzięki któremu mieszkańcy Wielkopolski, Dolnego Śląska, Opolskiego, Zachodniopomorskiego i Lubuskiego osiągną wymierne korzyści ekonomiczne w różnych dziedzinach ich codziennego życia.

Bardzo pozytywnym przykładem wprowadzania odważnych, chociaż trudnych, zmian na lepsze i stopniowego budowania nowej jakości życia dla obywateli Polski jest działalność jaką prowadzą Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie.

Koleje Dolnośląskie to spółka samorządowa powołana przez Sejmik Województwa Dolnośląskiego na mocy Uchwały XX/246/07 z dnia 28.12.2007 r. Głównym zadaniem kolei Dolnośląskich jest prowadzenie przewozów pasażerskich szynobusami i jednostkami elektrycznymi o przyzwoitym standardzie podróży na terenie Dolnego Śląska. Aktualnie szynobusy Kolei Dolnośląskich jeżdżą na nastepujących liniach kolejowych: Wrocław - Trzebnica, Wrocław - Środa Śląska - Legnica, Legnica - Chojnów - Bolesławiec - Zebrzydowa - Nowogrodziec - Lwówek Śląski - Wleń - Jelenia Góra, Legnica - Jawor - Strzegom - Jaworzyna Śląska - Świdnica - Dzierżoniów - Ząbkowice Śląskie - Bardo - Kłodzko, Kłodzko - Nowa Ruda - Wałbrzych, Jelenia Góra - Piechowice - Szklarska Poręba, Legnica - Rokitki - Małomice - Żagań - Żary, Żary - Iłowa - Ruszów - Węgliniec, Legnica - Chojnów - Bolesławiec - Zebrzydowa - Węgliniec - Pieńsk - Zgorzelec. Od nowego rozkładu jazdy Koleje Dolnośląskie będą jeździły Odrzanką na odcinku Wrocław - Brzeg Dolny - Wołów a także z Wrocławia do Jelcza Laskowic. W następnym etapie rocznej zmiany rozkładu jazdy Koleje Dolnośląskie bedą obsługiwały linię Zgorzelec - Lubań - Olszyna - Gryfów Śląski - Jelenia Góra. Niebawem dolnośląski przewoźnik kolejowy, oprócz posiadanych szynobusów, pozyska pierwsze nowe elektryczne zespoły trakcyjne, które bedą wyprodukowane w nowosądeckiej firmie Newag. Nowe jednostki elektryczne zostaną skierowane na następujące linie kolejowe: Wrocław - Oborniki Śląskie - Żmigród, Wrocław - Środa Śląska - Legnica, Wrocław - Długołęka - Oleśnica. Koleje Dolnośląskie mają przed sobą dużo pracy do wykonania ale należy pamiętać, że budowanie przyjaznej kolei to wieloletni proces, w którym również każdy z nas, prawdziwych bądź też potencjalnych pasażerów, może pozytywnie uczestniczyć dla wspólnego dobra przepięknego krajobrazowo oraz kulturowo regionu Dolnego Śląska z dynamicznie rozwijającym i bogacącym się dla zwiększania dobrobytu całej Polski  Wrocławiem.

Koleje Wielkopolskie  to przewoźnik kolejowy powołany do życia przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego na mocy Uchwały XXXIX/542/09 z dnia 28.09.2009 r. Priorytetowym celem kolei Wielkopolskich jest zapewnienie sprawnego i komfortowego transportu kolejowego w Wielkopolsce. Obecnie Koleje Wielkopolskie jeżdżą po następujących liniach kolejowych: Leszno - Wolsztyn - Zbąszyń - Zbąszynek, Leszno - Gostyń - Jarocin, Leszno - Poniec - Krobia - Kobylin - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski. W najbliższym czasie Koleje Wielkopolskie chcą rozpocząć obsługę linii kolejowych: Poznań - Luboń - Stęszew - Grodzisk Wielkopolski - Rakoniewice - Wolsztyn oraz Poznań - Czerwonak - Murowana Goślina - Skoki - Wągrowiec - Gołańcz. Koleje Wielkopolskie to przewoźnik kolejowy, który zamierza stopniowo sukcesywnie budować nową markę regionalnych kolei i rozwijać swoją działalność na wszystkich torach Wielkopolski. Ma mu w tym pomóc zakup nowego taboru finansowany ze środków Unii Europejskiej i Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego (obecnie w fazie produkcji w zakładach PESA Bydgoszcz są 22 elektryczne zespoły trakcyjne Elf). Poznań produkujący dla Polski jeden z najwyższych wskaźników PKB i cała ładna Wielkopolska zasługują na nowoczesny, ekologiczny pasażerski transport kolejowy.

Podejmowanie współpracy gospodarczej między Wrocławiem i Poznaniem to znak pozytywnych zmian godnych XXI wieku. Powstanie nowych spółek kolejowych daje realną nadzieję na zbudowanie nowoczesnego, przyjaznego dla człowieka, transportu kolejowego w Polsce Zachodniej. Jesteśmy świadkami tworzenia się Kompanii Zachodniej, która w przyszłości działając razem może osiągnąć znacznie więcej niż w przeszłości sprawując władzę w pojedynkę. Dolny Śląsk i Wielkopolska mają swoich pasażerskich przewoźników kolejowych, którzy będą się starali ułatwiać codzienne życie (pozytywna bądź negatywna ocena mieszkańców Wielkopolski, Dolnego Śląska i województw ościennych korzystających lub chcących korzystać z usług regionalnej kolei zweryfikuje prawdziwy sens działalności tych kolejowych podmiotów). Z kolei przewoźnicy krajowi tacy jak PKP InterCity i PKP Przewozy Regionalne mogą dla siebie znaleźć dogodne miejsce w zapewnianiu częstego i sprawnego transportu pomiędzy najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi Polski Zachodniej. Zdecydowanie najważniejszym priorytetem numer jeden tutaj na pewno powinna być linia Wrocław - Poznań (linia E59) przez Oborniki Śląskie, Żmigród, Rawicz, Leszno, Kościan i Mosinę. Ale nie można też zapominać o scalaniu Polski Zachodniej poprzez dbanie o takie linie kolejowe jak: Wrocław - Brzeg Dolny - Wołów - Ścinawa - Rudna Miasto - Głogów - Bytom Odrzański - Nowa Sól - Zielona Góra - Czerwieńsk - Rzepin - Kostrzyn Nad Odrą - Mieszkowice - Chojna - Gryfino - Szczecin (linia CE59, która przynosi wysokie dochody w przewozach towarowych), Wrocław - Oława - Brzeg - Opole, Wrocław - Oleśnica - Twardogóra - Międzybórz - Odolanów - Ostrów Wielkopolski - Kalisz, Wrocław - Oleśnica - Bierutów - Namysłów - Wołczyn - Kluczbork - Olesno - Lubliniec, Poznań - Rokietnica - Szamotuły - Wronki - Krzyż - Drezdenko - Gorzów - Witnica - Kostrzyn Nad Odrą, Jelenia Góra - Gryfów Śląski - Olszyna - Lubań - Węgliniec - Ruszów - Iłowa - Żary - Bieniów - Nowogród - Zielona Góra, Poznań - Buk - Opalenica - Nowy Tomyśl - Zbąszyń - Zbąszynek - Babimost - Sulechów - Zielona Góra, Poznań - Środa Wielkopolska - Jarocin - Pleszew - Ostrów Wielkopolski - Ostrzeszów - Kępno - Byczyna - Kluczbork - Opole, Poznań - Rokietnica - Szamotuły - Wronki - Krzyż - Dobiegniew - Choszczno - Stargard - Szczecin, Poznań - Oborniki Wielkopolskie - Rogoźno - Chodzież - Piła - Jastrowie - Szczecinek - Tychowo - Białogard - Karlino - Kołobrzeg. PKP InterCity powinny się skupić na dalekobieżnych porannych, wieczornych i nocnych droższych, ekspresowych i komfortowych przewozach pasażerskich sprawnie łączących najważniejsze miasta Polski Zachodniej w sensownym połączeniu jej z całym krajem i Europą natomiast PKP Przewozy Regionalne na zapewnieniu długodystansowego osobowego całodziennego taniego transportu pasażerskiego o możliwie przyzwoitych czasach przejazdów.




oprac. Tomasz Raszowski (rok 2011, 2 września)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pociągiem z Warszawy do Leszna w trzy godziny

Lizbona zaprasza do podróży

Piękne linie kolejowe na Dolnym Śląsku