Kolej na Malcie
Stacja kolejowa Mdina zaprasza… (luty 2018 r., zdj. Tomasz R.)
W 1883 roku można zobaczyć na uroczym kamiennym moście piękny parowóz z stylowymi wagonami wyjeżdżający z tunelu w Valletcie, stolicy Malty. Kolej, po 3 latach jej budowy, zaczyna prowadzić działalność przewozową. Niespełna 12 km linia kolejowa łączy stolicę Malty z miastem Mdina. W 1895 r. kolej na Malcie posiada już siedem lokomotyw, a od 1903 r. dziesięć i stopniowo powiększa park wagonowy, których liczba na początku lat 30-tych XIX w. przekracza 30 sztuk...
W 1905 roku, oprócz kolei, na Malcie zaczynają jeździć tramwaje piętrowe. Tramwajami można dojechać z Valetty w trzech kierunkach: do Birkirkary, Zebbug i Three Cities. 16 pojazdów bez dachu nad głową na piętrze z ławkami na dolnym pokładzie przez całą szerokość wagonu bez ścian bocznych, Od 1906 r. maltańskie tramwaje posiadają doczepny wagon-cysternę i realizują dodatkową publiczną usługę spryskiwania ulic. Od 1909 roku zaczynają też jeździć cztery nowe tramwaje, a w 1909 r. pojawia się następna cysterna do odświeżania ulic...
Historia płata figle... Dobry film się urywa...
Rozpoczyna się epoka zachłyśnięcia indywidualną motoryzacją...
Aktualnie na Malcie funkcjonuje pajęczyna autobusowej komunikacji publicznej...
oprac. Tomasz Raszowski (rok 2018, 28 marca)
Komentarze
Prześlij komentarz