Kolejowe cacka nowoczesnej Europy
EIP na stacji Warszawa Wschodnia dnia 24.05.2015 r. przed odjazdem o godz. 13.38 do Krakowa Głównego
Ekspresy InterCity Premium stanowią w Polsce pierwszy krok w kierunku funkcjonowania szybszych przewozów pasażerskich. Aktualnie od 11.12.2016 r. ich najszybsze czasy przejazdu z Warszawy Centralnej do Krakowa Głównego wynoszą 2h 14 min, do Katowic 2h 13 min, do Gdańska Głównego 2h 39 min a do Wrocławia 3h 32 min (z Warszawy Zachodniej Polski Express InterCity Premium leci do Krakowa 2h 09 min, do Katowic 2h 08 min, do Wrocławia 3h 27 min a z Warszawy Wschodniej do Gdańska 2h 31 min). Stopniowo, w miarę dopuszczania kolejnych odcinków linii kolejowych do 200 km/h ma się to zmieniać i ich czasy przejazdu do Krakowa i Katowic mogą być bliskie 1h 44min. Do Poznania i Wrocławia podróż w czasie bliższym 1h 30 min jazdy również będzie możliwa ale po wybudowaniu nowej linii kolei dużych prędkości. Następne lata polskich zapoznań z technicznymi zagranicznymi udoskonaleniami linii kolejowych i prowadzonymi własnymi badaniami powinny skrócić podróż do czasu 1h 57 min z Warszawy do Gdańska (prostowanie niektórych odcinków linii i dopuszczenie do prędkości przejazdu 250 km/h). Po zakończonej modernizacji linii z Krakowa do Rzeszowa (czas przejazdu 1h 20 min)warto będzie również stolicę Podkarpacia połączyć szybszą koleją przez Kraków z Warszawą w taki sposób, żeby Rzeszowianie mogli koleją do stolicy Polski jeździć w czasie zbliżonym do 3h (aktualnie Ekspres InterCity Premium z Warszawy przez Kraków do Rzeszowa jedzie 4h 04 min). Na wiosnę pod koniec kwietnia 2016 roku Ekspresy InterCity Premium rozpoczęły swoją służbę na liniach kolejowych z Warszawy do Jeleniej Góry (czas podróży 5h 19 min) i do Kołobrzegu (5h 29 min) z Krakowa (7h 55 min).
Włoskie Frecciarosa, niemieckie ICE, francuskie TGV, hiszpańskie AVE to wspaniała europejska kolejowa rodzina zapewniająca Europejczykom godziwe życie i dbająca o ich stały rozwój intelektualny, gospodarczy, wypoczynkowy oraz kierunkująca ludzi i zachęcająca ich na wspinanie się po zdobywanie wysokiego europejskiego morale. Dlatego połączenie Polski z Niemcami, a tym samym nowoczesną Europą Zachodnią, jedną superszybką linią powinno być jednym z kluczowych działań prowadzonych na rzecz pozytywnie dynamicznego rozwoju III RP. Międzynarodowa współpraca nad superszybkim pociągiem spinającym polskie Trójmiasto i Warszawę z hiszpańskimi Madrytem i Malagą przez najważniejsze niemieckie i francuskie ośrodki życia gospodarczego i kulturalnego to wspólna dobra inwestycja w lepszą przyszłość. Mknące, pachnące świeżością i czystością pociągi...
Możliwości techniczne i finansowe nie stanowią przeszkody dla realizacji większej integracji szybkiej kolei między Polską, Niemcami, Francją i Hiszpanią. Hiszpańskimi AVE można już podróżować z Malagi do Barcelony pokonując niecałe 1200 km w 6h przesiadając się w Madrycie. Następny tysiąc kilometrów bezpośrednio z Barcelony do Paryża francuskie TGV pokonują w podobnym czasie. Z Paryża do Mannheim niemieckie ICE ponad pół tysiąca kilometrów jadą 3h. Jeżdżenie koleją przez Europę koleją z średnią prędkością bliską 200 km/h jest na pewno wygodne i przyjemne a pokonanie w bardzo dobrych warunkach podróży 2500 km w czasie 15h może być do zaakceptowania przez nawet najbardziej wymagających pasażerów. Z Mannheim do Berlina można najszybciej pojechać pociągiem ICE w czasie niespełna 4,5 h (630 km przez Frankfurt nad Menem). Niestety od Mannheim do Drezna czasy przejazdu w granicach 6 h już nie są tak dobre i średnia prędkość podróży na dystansie ok. 550 km jest zbliżona do tej na polskich magistralach. Ale czasy przejazdu przez Niemcy niebawem zostaną skrócone. Prowadzone prace torowe mające na celu przybliżenie Monachium i Drezna do Berlina pozwolą już jesienią 2017 roku jeździć ICE Sprinterom z Monachium do Berlina 3h 55 min (ekspresy pokonają dystans 600 km ze średnią prędkością podróży na poziomie 155 km/h odcinkowo jadąc 300 km/h ale też i zwalniając do 100 km/h na obszarach wysoce zurbanizowanych z rozbudowanym systemem torowisk). Są prowadzone również prace w okolicy Drezna. Nastąpi także przyłączenie niemieckimi superekspresami czeskiej Pragi do Berlina. Z Barcelony do Berlina można podróżować w czasie bliskim 13h. To pokazuje jakie są wspaniałe możliwości rozwoju gospodarczego i jakie stoją ciekawe partnerskie wyzwania przed mądrymi Niemcami i Polakami. Budowa polskiej nitki superszybkiej kolei z Warszawy do Drezna przez Wrocław pozwoliłaby wreszcie stolicę Dolnego Śląska bardzo dobrze czasowo scalić z Warszawą i przyłączyć Polskę do europejskiej komunikacji szybkich kolei. Podróż superekspresem z Warszawy do Madrytu w czasie 17h to już nie jest żadna mrzonka tylko wymaga unowocześnienia kolei na wschodniej flance Unii Europejskiej i zintegrowania szybkich kolei między poszczególnymi państwami w jeden spójny system techniczny i organizacyjny. Wspólna Europa bez granic na torach kolejowych to piękna i nadzwyczaj cenna wartość, której istnienie otwiera przed Europejczykami nieskończone możliwości rozwoju gospodarczego...
Z Barcelony do Berlina można podróżować w czasie 13h
Filmy z linii kolejowej Warszawa - Gdynia:
Francuskie Pendolino jako polski pociąg PKP InterCity EIC Kraków - Gdynia
Lokomotywa EP09, jako reprezentantka upadłego polskiego przemysłu kolejowego na początku lat 90-tych ubiegłego wieku we Wrocławiu, prowadzi pociąg IC z Kołobrzegu do Warszawy
(kolejowe wspomnienia z dawnego blogu raszowskikolej.blox.pl)
oprac. Tomasz Raszowski (rok 2015, 24 maj)
Komentarze
Prześlij komentarz