Poszukiwanie lekarstw na trudną sytuację Polskich Kolei (Grupa PKP c.d.)

      Parowóz Pm36 "Piękna Polka", Paryż 1937 r., zdj. archiwum RP



Reasumując współczesne problemy Grupy PKP widzę następujące zagadnienia logistyczne, z którymi polskie koleje powinny się zmierzyć:

1)zamykanie linii kolejowych (nie zawsze, ale w większości przypadków powiększa koszty i zmniejsza potencjał przewozowy; likwidacja mniej dochodowych przewozów pasażerskich zmniejsza bardziej dochodowy rynek przewozów towarowych);

2)brak centrów logistycznych z prawdziwego zdarzenia; brak rozwoju transportu multimodalnego;

3)małe inwestycje w linie kolejowe i tabor;

4)rosnąca konkurencja i wzrost stawek dostępu do torów;

5)nieuczciwa, mało kompetentna i źle opłacana kadra pracownicza; silna pozycja związków zawodowych działających we własnym interesie a nie firmy.

Uważam, że polscy przewoźnicy powinni mieć wypracowaną kompleksową strategię działania oraz spójną logistykę łańcucha dostaw na rynku usług pasażerskich i towarowych. Moim zdaniem kluczowe dla odbiorców tych usług są:

A)Czas przewozu pasażerów i dostaw towarów;

B)Elastyczność przewozów (sposób przewozów pasażerów i towarów dopasowany do potrzeb klientów);

C)Kompleksowość przewozów (nie może być tak jak jest dzisiaj, że pasażer chcąc przemieścić się z punktu A do punktu B w Polsce jest zmuszony do kupywania różnych biletów na innych przewoźników, nawet jeśli ma bilet na pociąg wyższej kategorii);

D)Dostępność i częstotliwość przewozów (najlepiej jak człowieka i towar można rozpocząć i zakończyć przemieszczać w najbardziej optymalnych dla klienta miejscach);

E)Niezawodność przewozu pasażerów i dostaw towarów;

F)Dostęp do pełnej informacji i dogodność składania dokumentacji (udzielanie odpowiedzi na pytania klientów, stawianie do dyspozycji klientów kompetentnego personelu reprezentującego firmę, ułatwianie kontaktu za pomocą różnych mediów);

G)Informatyzacja w firmie i likwidacja rozbudowanej administracji (wprowadzanie narzędzi elektronicznych pozwalających na realne zarządzanie firmą, np. kontrola współczynnika obrotu lokomotyw i wagonów).

 

Najważniejsze źródła wiedzy, z których korzystałem poruszając obecne problemy Grupy PKP:

1.Ais-, Polsko-niemiecka współpraca na torach. Rzeczpospolita. Warszawa 20.03.2010.

2.Bozarth Cecil, Handfield Robert B., Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw. Wilmington: Wydawnictwo HELION, 2007. ISBN 978-83-246-0066-3.

3.Ciesielski Marek, Logistyka w biznesie w Jan Długosz, Logistyka dystrybucji, elementy logistycznej obsługi klienta. Warszawa: PWE, 2006. ISBN 83-208-1619-X.

4.Cieślak Jacek, W pogoni za luxtorpedą. Rzeczpospolita. Warszawa 23.08.2008.

5.Furgalski Adrian, Kolos na glinianych nogach. Rzeczpospolita. Warszawa 01.09.2008. 6.Mirończuk Urszula, Stefańska Agnieszka, Miliardy uciekają PKP. Rzeczpospolita. Warszawa 12.05.2009.

7.Przybylski Robert, Koleje jak stocznie. Logistyka, transport, spedycja. Warszawa 19.06.2009.

8.Stefaniak Piotr, Konkurencja na zakręcie. Nowy Przemysł. Katowice Nr 3 (143), Marzec 2010 r.

9.Stefańska Agnieszka, Kryzys kolei towarowych. Rzeczpospolita. Warszawa 18.06.2008.

10.Stefańska Agnieszka, Miliardowe problemy z długiem PKP. Rzeczpospolita. Warszawa 24.02.2009.

11.Stefańska Agnieszka, PKP potrzebuje miliardów na dworce. Rzeczpospolita. Warszawa 24.02.2009.

12.Stefańska Agnieszka, Pociągi kontra autostrady. Rzeczpospolita. Warszawa 02.02.2010.




oprac. Tomasz Raszowski (2010 rok, 18 czerwca)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pociągiem z Warszawy do Leszna w trzy godziny

Lizbona zaprasza do podróży

Piękne linie kolejowe na Dolnym Śląsku