Koleje w Chorwacji. Jaka przyszłość ?

Stacja Split, zdj. Tomasz R., wrzesień 2023 r.

Kolej w Chorwacji pełni mało znaczącą rolę, ponieważ jej potencjał przewozowy został bardzo mocno zniszczony w trakcie działań wojennych na Bałkanach a kompleksowych inwestycji na dużą skalę w odbudowę kolei ciągle brakuje. Do tej pory inwestycje w nowy port lotniczy skomunikowany regularną komunikacją autobusową z Trogirem i ze Splitem, czy też budowa mostu omijającego Bośnię i Hercegowinę, spajającego Chorwację w jedną terytorialną całość były ważniejsze. Znaczne wydatki pieniężne muszą być przekazywane na nowoczesne transportery opancerzone, bo granica Chorwacji jest przedsionkiem Unii Europejskiej. Ale szybki rozwój gospodarki turystycznej w Chorwacji może odkryć na nowo znaczenie publicznego transportu szynowego... c.d.n.


Budynek stacji kolejowej w Perkovic, zdj. Tomasz R., wrzesień 2023 r.

zdj. Tomasz R., wrzesień 2023 r.

Koleje Chorwackie od 2014 roku otrzymały łącznie 22 zestawy elektryczne i 
spalinowe, 21 jednostek elektrycznych za unijne pieniądze jest w zamówieniu.
Chorwacka firma Koncar przymierza się również do produkcji 17 
trójczłonowych jednostek spalinowych.

zdj. Tomasz R., wrzesień 2023 r.

Wieczorową porą na stację Knin przyjeżdża pół godziny opóźniona jednostka spalinowa
firmy Koncar z Zagrzebia i do Splitu nadrabia 25 min., bujając i telepocząc pasażerów
(często studentów z plecakami) po pięknej trasie między górami 
(niestety o tej porze już z bocznych okien pociągu niewidocznej) 
upajając podróżnych do snu magicznymi dźwiękami zmiennej 
i dynamicznej pracy silnika głaskanego przez wytrawnego maszynistę.
zdj. Tomasz R., (10.09.2023 r.)



* Podróże uczą i otwierają prawdziwą mądrość życia... *
Tomasz R. *




















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zielona Góra nad Bałtykiem. Lubuszanie podróżują pociągami nad Morze Bałtyckie.

Wenecja Tronchetto. Parking idealny.

Podróż lokalna koleją ze Splitu do Szybenika